GA4 vs. GA3 – Evolúcia webovej analytiky
GA4 priniesol metriky, ktoré prešli významnými zmenami a tie, na ktoré sme sa kedysi spoliehali, sú preč.
Podstata zmien súvisí so zásadným posunom v dátových modeloch medzi pôvodným GA3 a novým GA4. Zatiaľ čo GA3 fungoval na reláciách a zobrazeniach stránok, GA4 prijal paradigmu založenú na udalostiach a parametroch. Odlišnosť v metodológiách zberu a spracovania údajov vedie k rozdielom ako tieto 2 analytické nástroje prezentujú nazbierané údaje. Okrem prepracovaného rozhrania prináša GA4 nové metriky, prehľady a funkcie, pričom vynecháva alebo mení niektoré známe aspekty svojho predchodcu GA3.
GA3 vs. GA4 kľúčové rozdiely metrík
Najčastejšie diskutované metriky → sessions (relácie), average session duration (priemerné trvanie relácie), bounce rate (miera okamžitých odchodov) a conversions (konverzie).
SESSIONS (relácie)
V oboch nástrojoch je relácia dobou interakcie používateľa s webovou stránkou alebo aplikáciou. Napriek tomu však sú relácie zarátavané v GA4 inak.
Faktory, ktoré spôsobujú nižší počet zaznamenaných relácií v GA4 v porovnaní z GA3 sú:
1. User-centric tracking
GA4 sleduje zapojenie a interakciu používateľa detailnejšie a presnejšie naprieč zariadeniami, platformami a ďalšími parametrami s reálnejším obrazom správania sa používateľa s obsahom.
2. No time threshold
Relácia sa predvolene skončí (vyprší) po 30 minútach nečinnosti používateľa. Neexistuje však žiadne obmedzenie, ako dlho môže relácia trvať.
3. No direct session count
Metriky relácií a používateľov sa vypočítavajú ako odhad. GA4 poskytuje niekoľko metrík relácií vrátane nasledujúcich: relácia, relácie s interakciou a relácie s interakciou na používateľa.
4. Event-based tracking
GA4 sleduje udalosti komplexnejšie, čo umožňuje pochopiť akcie používateľov nad rámec klasických zobrazení stránok.
5. Cross-platform tracking
GA3 malo predvolený časový limit relácie nastavený na 30 minút, mohol sa predĺžiť maximálne na 4 hodiny.
GA4 má nastaviteľný časový limit relácie, a umožňuje ho predĺžiť maximálne na 7 hodín a 55 minút.
Napríklad v GA3, ak niekto odišiel z webu na 5 hodín, skutočne by sa započítali 2 samostatné relácie. V GA4 by sa sa zaznamenala ako 1 súvislá relácia.
Dôležitá poznámka
V GA3 sa relácie resetovali o polnoci, v GA4 obnovenie relácie závisí od nastavenia časového pásma, čo umožňuje sledovanie nepretržitých relácií používateľov, najmä v rôznych časových pásmach.
AVERAGE SESSION DURATION (priemerné trvanie relácie)
V GA3 sa priemerné trvanie relácie počítalo vydelením celkového trvania všetkých relácií s celkovým počtom relácií. Merala priemerný čas, ktorý používatelia strávili na stránke počas svojich relácií. Keďže GA3 používala pevné trvanie relácie (30 minút nečinnosti alebo koniec dňa), relácie sa mohli umelo skracovať, ak používateľ odišiel a po určitom čase sa vrátil.
V GA4 sa táto metrika počíta ako priemerné trvanie relácií interakcie v sekundách, meraná od začiatku úvodnej relácie po spustenie inej udalosti. Priamo sleduje čas, ktorý používatelia aktívne strávia na stránkach alebo v aplikácii od okamihu, keď začnú reláciu, až po moment, keď opustia alebo zatvoria stránku.
„Engaged session“ (relácia interakcie) v GA4 je relácia, v ktorej:
- používateľ mal 2 alebo viac zobrazení stránky
- používateľ dokončil konverznú udalosť
- používateľ dosiahol určitý časový limit podľa nastavení napr. 10 až 60 sekúnd
Dôležitá poznámka
Väčšina prehľadov v GA4 predvolene nezahŕňa metriku „Average session duration“ (priemerné trvanie relácie). Namiesto toho uvádza „Average enagement time“ (priemerný čas interakcie). Metriku priemerné trvanie relácie je možné pridať do prehľadov podľa týchto pokynov.
BOUNCE RATE (miera odchodov)
V GA4 metriky „Engagement rate“ (miera interakcie) a „Bounce rate“ (miera odchodov) umožňujú merať a analyzovať interakcie používateľov s webom alebo aplikáciou.
Obidve metriky sú definované z hľadiska relácií s interakciou.
→ relácia je čas, počas ktorého používateľ interaguje s webom alebo aplikáciou
→ relácia s interakciou je relácia, ktorá trvá dlhšie ako 10 sekúnd, má konverznú udalosť alebo má aspoň 2 zobrazenia stránky alebo obrazovky
Miera interakcie predstavuje % relácií s interakciou na webe alebo v mobilnej aplikácii. Miera odchodov je opak miery interakcie. Miera odchodov predstavuje % relácií, pri ktorých nedošlo k interakcii.
Inými slovami, miera interakcie pomáha merať % návštev webu alebo aplikácie, ktoré zahŕňali určitú formu zmysluplnej interakcie.
Dôležitá poznámka
Väčšina prehľadov v GA4 predvolene nezahŕňa metriku „Engagement rate“ a „Bounce rate“. Metriky je možné pridať do prehľadov podľa týchto pokynov.
CONVERSION (konverzie)
V GA3 sa konverzie zvyčajne sledovali v kontexte relácií. Ak používateľ uskutočnil konverziu viackrát počas tej istej relácie (napr. odoslaním formulára), služba GA3 často tieto konverzie v danej relácii odstránila. To znamená, že ak používateľ vyplnil formulár viackrát počas jednej relácie, GA3 to zaznamenala ako splnenie jedného cieľa.
V GA4 sa každá udalosť vrátane konverzií považuje za samostatnú akciu. Týmto spôsobom sa konverzie neodstránia v rámci tej istej relácie. Ak používateľ dokončí konverznú udalosť viackrát, každá udalosť sa započíta ako samostatná konverzia. Preto ak používateľ vyplní formulár viackrát, každé vyplnenie formulára sa v GA4 započíta ako samostatná konverzia.
V dôsledku tohto GA4 vykazuje vyšší počet konverzií v porovnaní s GA3.
V prípade potreby porovnania údajov, je možné zaznamenávanie konverzií v službe GA4 zosúladiť s počítaním cieľov v službe UA, nastavením danej konverzie na možnosť „Once per session (Legacy)“.
Je GA4 lepším nástrojom ako GA3?
Rozhranie skutočne prešlo očividnými zmenami a ako to už s novinkami býva, strach má veľké oči. Zhrňme si to.
1. User-centric tracking → sledovanie zamerané na používateľa sa v GA4 zameriava na správanie a interakcie používateľov naprieč zariadeniami a platformami, čím poskytuje komplexnejší pohľad na správanie používateľov.
2. Event-driven model→ Model riadený udalosťami flexibilne sleduje viac akcií používateľov nad rámec tradičných zobrazení stránok.
3. Enhanced user privacy → GA4 používa súbory cookie prvej strany, rešpektuje súhlas používateľa a poskytuje kontrolu uchovávania údajov v súlade so súčasnými legislatívnymi štandardmi ochrany osobných údajov.
4. AI-powered insights → Využíva strojové učenie a AI na poskytovanie automatizovaných prehľadov, ktoré pomáhajú ľahšie identifikovať trendy a príležitosti.
5. Cross-platform tracking → GA4 vyniká v sledovaní interakcií používateľov naprieč stránkami, aplikáciami a zariadeniami a ponúka holistický pohľad na zapojenie používateľov.
V každom prípade je prechod na GA4 postupný proces, ktorý môže chvíľu trvať v závislosti od zložitosti nastavenia analytiky. Je nevyhnutné plánovať, testovať a neustále optimalizovať konfiguráciu podľa potrieb.
GA3 and GA4 porovnanie
FAQ
Aký je hlavný rozdiel medzi GA3 a GA4?
Hlavným rozdielom je model sledovania. GA3 sa spoliehal na zobrazenie stránky, zatiaľ čo GA4 používa model založený na udalostiach (event-driven) a je zameraný na používateľa (user-centric model). Tento posun v sledovaní umožňuje službe GA4 poskytovať detailnejšie údaje o správaní a interakcii používateľov, čím sa stáva prispôsobiteľnejšou pre potreby modernej digitálnej analýzy.
Je možné používať GA3 a GA4 súčasne?
Nie.
Približne od 1. júla 2023 už GA3, známy aj ako Universal Analytics, nezhromažďuje nové údaje.
Od 1. júla 2024 stratia prístup k starému rozhraniu GA3 a API všetci zákazníci.
Ako sa líšia definície relácií v GA3 a GA4?
GA3 relácie boli založené na čase. Predvolene sa relácia skončila po 30 minútach nečinnosti a obnovila sa o polnoci.
GA4 využíva definíciu relácie založenú na udalostiach. Relácia sa začína, keď používateľ interaguje so stránkou alebo aplikáciou, a môže sa predĺžiť, kým používateľ zostane aktívny. Neexistuje žiadny automatický polnočný reset a časový limit relácie je možné prispôsobiť. Tento prístup poskytuje používateľsky orientovanejší a flexibilnejší pohľad na trvanie relácie.
Aké sú kľúčové funkcie v GA4, ktoré neboli v GA3?
1. Event-driven tracking → Sledovanie založené na udalostiach
2. User-centric approach → Prístup zameraný na používateľa
3. Flexible conversions → GA4 poskytuje väčšiu flexibilitu pri definovaní konverzií
4. Enhanced ecommerce tracking → Vylepšené sledovanie elektronického obchodu s podrobnejšími prehľadmi o online predaji a výkonnosti produktov
5. Custom metrics and dimensions → umožňuje používateľom vytvárať vlastné metriky a dimenzie, čím poskytuje väčšiu flexibilitu pri analýze údajov
6. Cross-platform tracking → GA4 vyniká v sledovaní interakcií používateľov naprieč webovými stránkami, aplikáciami a zariadeniami a ponúka holistický pohľad na interakciu používateľov
7. Improved user privacy → poskytuje vylepšené funkcie ochrany osobných údajov používateľov a nespolieha sa na údaje IP adries
8. No automatic midnight reset → GA4 neresetuje automaticky relácie o polnoci, čím poskytuje presnejšie sledovanie trvania relácie
Dajú sa migrovať historické údaje z GA3 do GA4?
Nie, historické údaje nemôžete migrovať priamo zo služby Google Analytics 3 do služby Google Analytics 4. Tieto analytické platformy fungujú nezávisle a historické údaje zhromaždené v službe GA3 sa automaticky neprenesú do služby GA4. Ak chcete pracovať s historickými údajmi v GA4, budete sa musieť spoľahnúť na export údajov a procesy manuálneho prenosu údajov, nejde však o bezproblémovú migráciu. Preniesť je možné iba nastavenia pre používateľov, udalosti, ciele, konverzie a publiká.
Došlo k nejakým zmenám v spôsobe sledovania konverzií v GA4?
- GA4 ponúka komplexnejšiu definíciu konverzií, umožňuje sledovať viac akcií používateľov ako hodnotných konverzií
- GA4 poskytuje väčšiu flexibilitu pri definovaní konverzií, uľahčuje tak meranie konkrétnych interakcií používateľov, ktoré sú dôležité
- Konverzie v GA4 sú úzko späté s používateľskými udalosťami a sú v súlade s modelom sledovania na základe udalostí
- GA4 poskytuje komplexnejší prehľad „Path to conversion“ o postupnosti interakcií používateľov vedúcich ku konverzii
GA4 je tu
Vývoj nástroja Google Analytics z predchádzajúcej verzie GA3 na najnovšiu je významným krokom vpred pre webovú analytiku.
Digitálny svet sa vyvíja rýchlo a prináša stále nové požiadavky. Z pohľadu rešpektovania súkromia používateľov, sledovania naprieč platformami a zariadeniami, je prístup k údajom založených na udalostiach, prvoradý.
Aj keď prechod z GA3 na GA4 bezpochyby predstavuje veľké výzvy, potenciál presnejšieho merania je v súlade s ochranou osobných údajov a prístupu údajov zameraný na používateľa, je dôležitým míľnikom budúcnosti webovej analýzy.