Ako efektívne zlepšiť online marketing ?
Online marketing je v súčasnosti veľmi diskutovaná téma u každého majiteľa eshopu. Nastaviť ho efektívne nie je vôbec jednoduché. V tomto článku sa pokúsim opísať niekoľko problémov, s ktorými sa najčastejšie stretávam.
Veľa ľudí, s ktorými sa rozprávam neuvažujú nad cieľom marketingu a nad najefektívnejším spôsobom jeho dosiahnutia. Klienti ma často žiadajú o reklamu, ktorá by im zvýšila návštevnosť na eshope. Pritom ich skladba tovarov si na zabezpečenie predaja vyžaduje výkonnostné kampane. Takýto cieľ môže byť absolútne nerelevantný. Návštevnosť môžete mať 1000 unikátnych návštev denne a pritom žiadnu konverziu. Pouvažujte nad tým, či chcete zvýšiť návštevnosť alebo predaje.
Častokrát si klienti žiadajú marketingovú službu, ktorá nedokáže efektívne naplniť ich ciele. Napríklad majiteľ eshopu s bežnou elektronikou si želá robiť výkonnostné kampane cez Facebook, pretože jeho kamarátovi to zarába. Pritom kamarát podniká v úplne inom segmente. V poslednej dobe sa nám množia podobné požiadavky. Áno, Facebook ponúka možnosť robiť výkonnostné kampane, ale je vhodný len pre určité segmenty.
Hlavne tie, ktoré viete dobre odprezentovať pomocou obrázkov alebo sú novinkou na trhu. Pri elektronike by to mohli byť nové telefóny iPhone, Samsung, Huawei, na ktoré sa robí branding. Týchto pár produktov by však nedokázalo vykryť náklady na reklamu. Výkonnostné kampane na Facebooku sú vhodné najmä pre textil, hlavne dámske oblečenie.
Tiež nám chodí veľa požiadaviek na YouTube reklamy. Často od eshopov, ktorých tovary majú na Google veľké vyhľadávania, ale dané eshopy nemajú vôbec zabezpečené Google AdWords reklamy, spravené SEO, ani inak podchytené výkonnostné kampane. Preto je vždy potrebné rozmýšľať nad tým, aké reklamy sú najdôležitejšie a zabezpečiť ich ako prvé. YouTube reklamy sú v tomto prípade až krok dva alebo tri. Videá sú viac menej brandingová záležitosť. Naopak, nemôžete robiť výkonnostnú kampaň cez Google AdWords, ak v Google vyhľadávaní nie sú žiadne vyhľadávania relevantné pre naše podnikanie.
Ako kľúčový partner Google a Business Partner Facebooku poskytujeme bezplatné analýzy. Najväčšie nezrovnalosti nachádzame v účtoch Google AdWords.
Najčastejšie nedostatky Google AdWords:
-
Zlá štruktúra kampaní, nedostatočné členenie.
-
Nedostatočné nastavenie remarketingu. Nerozčlenenie nazbieraných cookies na viacero publík. Najefektívnejšie je remarketingové reklamy zobrazovať iba potenciálnym zákazníkom, ktorí strávili určitý čas na podstránke s produktmi/službami alebo vložili tovar do košíka a nenakúpili. Najlepšie je vylúčiť okamžité odchody a zákazníkov, ktorí už nakúpili.
-
Nevyužívanie dynamického remarketingu v Obsahovej sieti.
-
Nedostatočná práca s vylučujúcimi kľúčovými slovami.
-
Nevyužívanie najnovších funkcií a rozšírení. Rozšírenia o adresy, popisy, štruktúrované úryvky a pod.
-
Nevyužitie plného potenciálu dĺžky reklám.
-
V prípade cielenia reklám pre dve a viac stránok je potrebné mať separátne účty AdWords. Môžu sa prepojiť MCC správcovským účtom.
-
Nevyužívanie externých nástrojov pre zefektívnenie správy, napríklad Blue Winston.
-
Prepojenie AdWords s Google Analytics.
-
Nastavenie cieľov v Google Analytics, napríklad predaj, pozretie videa, žiadosť o posielanie newslettrov, registrácia, stiahnutie dokumentu a pod
Dúfam, že som dostatočne zdôraznil obtiažnosť dobrého nastavenia a správy Google AdWords. Veľa ľudí, s ktorými sa stretávam tvrdí, že im kampane nefungujú a nič sa s tým nedá robiť. Pritom si napríklad kampane nastavili sami s pomocou Google Support alebo požiadali osobu bez dostatočných znalostí. Google Support poskytuje trojmesačnú bezplatnú pomoc pri nastavení nového účtu. Je to výborný spôsob ako spustiť reklamy. Som veľmi rád, že Google poskytuje tieto služby.
Pre začínajúceho podnikateľa je to veľká pomoc. Avšak nestretol som sa ani s jedným takýmto účtom, ktorý by reálne aj zarábal. Treba si uvedomiť, že úlohou Google Support je Google AdWords spustiť. Pre optimalizáciu účtu je ale potrebný dlhší čas. Ak by ju Google bezplatne poskytoval, jednak by išiel proti agentúram, ktoré tieto služby poskytujú, a tiež by musel vyčleniť oveľa väčší tím ľudí a poskytovať túto službu bezplatne nepretržite a nie iba 3 mesiace. To by viedlo k zániku špecializovaných agentúr, čo je pre Google nevýhodné.
Pred spoluprácou s novou agentúrou si preverte ich dosiahnuté výsledky. Najlepšie je pozrieť si prípadové štúdie. Preverte si kto bude nastavovať kampane. Či je to senior, junior alebo úplný začiatočník (študent). Nepozerajte na cenu, ale na množstvo služieb a kvalitu agentúry.
Raz mi klient povedal, že sa mu zdá výhodnejšie objednať agentúru, kde bude platiť 10 €/mes. Ja som mu spravil ponuku na 200 €/mes. Čo myslíte, ktorá ponuka je pre klienta výhodnejšia? Ktorá spolupráca mu viac zarobila? Po troch mesiacoch, čo bol tento klient u nás mi ďakoval, že som mu „nedovolil“ pokračovať v ďalšej spolupráci s lacnejšou agentúrou. Teraz plánuje s nami podpísať spoluprácu i pre český trh.
Problémov, ktorým je potrebné sa vyvarovať pri podnikaní na internete je viac, ako len reklama. Predstavte si situáciu, že nájdete agentúru, ktorá vie robiť veľmi kvalitné kampane Google AdWords, Facebook reklamy, optimalizáciu cenových porovnávačov, YouTube, SEO, INRES a pod. Návštevnosť na stránke bude 1000 – 2000 unikátnych návštev denne. Všetko to budú relevantné návštevy. Minimálne okamžité odchody. Ale konverzie sú tak nízke, že marketing nie je ziskový. Kde je problém? Netreba vždy hľadať problém v reklame, ale treba zobrať do úvahy všetky faktory, ktoré ovplyvňujú predaj. Napríklad kvalita eshopu/webu, cenová politika, konkurencia, doplnkové služby, branding a pod. Dôležitá vec, s ktorou by vám mala vedieť pomôcť každá dobrá agentúra je eshop.
Nie každá agentúra vie sprostredkovať tvorbu kvalitnej stránky, ale mali by vedieť aspoň pomôcť. Odporučiť, či je výhodnejšia open-source alebo close-source platforma. Poradiť s Users Experience a so SEO odporúčaniami.
Pre vyšší objem konverzií a lepší marketingový efekt jednoznačne odporúčam close-source platformy. Nevýhody open-source:
-
Ľahší prístup k zdrojovému kódu pre „hackerov“.
-
Môžu byť pomalšie, čo vplýva na zníženú mieru konverzie a horšie pozície v organickom vyhľadávaní.
-
Pri vyššej návštevnosti väčšia náchylnosť na výpadok webu.
SEO vie pomôcť v predaji. Jeho význam je však značne nižší ako 10 rokov dozadu. Spôsobil to nárast konkurencie a to, že SEO techniky uplatňuje už veľký počet webov. Ak chceme zlepšiť pozície v organickom vyhľadávaní, tak či tak potrebujeme podporiť návštevnosť. Návštevnosť je jeden z najdôležitejších faktorov, ktorý berie Google do úvahy pri tvorbe poradia bezplatných odkazov. Preto v našej agentúre uznávame spustenie reklám Google AdWords ešte pred tým, ako pristúpime ku SEO analýze. Okrem toho, tento postup má i ďalšiu podstatnú výhodu. Pri AdWords reklamách vieme spraviť analýzu kľúčových slov lepšie a lacnejšie. Preto odporúčame spustenie platených reklám aspoň na tri mesiace a SEO audit až potom.
Na podporu organických návštev sa využíva aj tvorba spätných odkazov - linkbuilding. V dnešnej dobre ho využíva veľa firiem. Častokrát klienti nevedia, že je efektívnejšie najprv spraviť SEO a až potom podporovať linkbuilding. V našej agentúre preferujeme kombinovať PR články a spätné odkazy. Dva takéto odkazy v jednom PR článku na webe s vysokou návštevnosťou majú oveľa vyššiu váhu ako 20 spätných odkazov z linkových fariem.
Verím, že článok Vám pomohol si spraviť lepší obraz o základných chybách v online marketingu a nasmeruje vaše podnikanie správnym smerom.