Digital na Slovensku 2023
Každá marketingová stratégia je primárne postavená na kvalitných dátach.
Čím aktuálnejší prehľad, tým bližšie a relevantnejšie sa k ľuďom priblížime.
Je veľkou výhodou poznať najnovšie dáta, pochopiť a vedieť, čo ľudia skutočne robia online, a ako využívajú digitálne zariadenia a služby.
Nahliadnime do údajov, prehľadov a trendov špeciálne pre Slovensko za rok 2023 od svetového analytika digitálneho marketingu Simona Kempa z DataReportal.
Hlavné digitálne fakty o nás
- na začiatku roka 2023 bolo 5,33 milióna používateľov internetu na Slovensku
- v januári 2023 malo Slovensko 4,16 milióna používateľov sociálnych médií (71,1% celkovej populácie)
- začiatkom roka 2023 bolo aktívnych 6,51 milióna mobilných pripojení, čo predstavuje 111,3 % z celkovej populácie Slovenska
Populácia Slovenska
- v januári 2023 nás bolo 5,85 milióna obyvateľov
- medzi rokmi 2022 a 2023 sa počet obyvateľov zvýšil o 408-tisíc (+7,5 percenta)
- na Slovensku je 51,1% žien a 48,9% mužov
- na začiatku roka 2023 žilo 54,1% obyvateľov Slovenska v mestských centrách a 45,9 % na vidieku
Populácia Slovenska podľa veku
- 5,2 % je vo veku 0 – 4 rokov
- 8,4 % je vo veku 5 – 12 rokov
- 5,2 % je vo veku 13 – 17 rokov
- 7,8% je vo veku 18 – 24 rokov
- 14% je vo veku 25 – 34 rokov
- 16% je vo veku 35 – 44 rokov
- 14,3% je vo veku 45 – 54 rokov
- 12% je vo veku 55 – 64 rokov
- 17% je vo veku 65 rokov a viac
Údaje zverejnené spoločnosťou Ookla ukazujú, že používatelia internetu mohli začiatkom roka 2023 mať nasledovné rýchlosti.
Stredná rýchlosť mobilného internetového pripojenia cez mobilné siete → 54,41 Mbp
Stredná rýchlosť pevného internetového pripojenia → 59,08 Mbps
Pričom stredná rýchlosť mobilného internetového pripojenia za 12 mesiacov do začiatku roka 2023 vzrástla o 21,63 Mbps (+66%).
Rýchlosť pevného internetového pripojenia za rovnaké obdobie vzrástla o 11,65 Mbps (+24,6 %).
Mobilné pripojenie v januári 2023 predstavovalo 111,3 % celkovej populácie.
Počet mobilných pripojení medzi rokmi 2022 a 2023 klesol o 116-tisíc (-1,7 %).
Sociálne média na Slovensku
V januári 2023 bolo 4,16 milióna používateľov sociálnych médií.
Počet používateľov predstavoval 71,1% z celkovej populácie.
Dôležité je poznamenať, že používatelia nemusia predstavovať jedinečné osoby a uvedené demografické údaje používateľmi nemusia zodpovedať realite.
Až 78% všetkých používateľov internetu používalo v januári 2023 aspoň 1 platformu sociálnych médií (51% žien a 49% mužov).
POZNÁMKA
Interpretované údaje sa týkajú dosahu reklamy prostredníctvom sociálnych médií (údaje bez TikTok siete, ktorá zatiaľ neumožnuje inzerovať na Slovensku).
Nepredstavujú mesačné údaje o aktívnych používateľoch ani veľkosti reklamného publika, a môžu sa výrazne líšiť od celkovej aktívnej používateľskej základne.
Používatelia Facebook
Údaje zverejnené v reklamných zdrojoch Meta uvádzajú, že začiatkom roka 2023 mal Facebook na Slovensku 2,50 milióna používateľov.
Dosah reklamy predstavoval 42,8% celkovej populácie, z toho 52% reklamného publika tvorili ženy a 48% muži.
Potenciálny dosah reklamy medzi rokmi 2022 a 2023 klesol o 100-tisíc (-3,8 %).
Údaje zverejnené v reklamných zdrojoch Meta ukazujú, že reklamy na Facebooku Messenger oslovili 2,20 milióna používateľov.
Dosah reklamy Facebook Messenger predstavoval 37,6% celkovej populácie, z toho 54,2% reklamného publika tvorili ženy a 45,8% muži.
Potenciálny dosah reklamy medzi rokmi 2022 a 2023 klesol o 100 tisíc (-4,3 %).
Štvrťročné údaje spoločnosti Meta poukazujú, že veľkosť reklamného publika Facebook Messenger medzi októbrom 2022 a januárom 2023 klesol o 50 tisíc (-2,2 %).
Čísla zverejnené v reklamných nástrojoch Meta uvádzajú, že začiatkom roka 2023 mal Instagram na Slovensku 1,45 milióna používateľov.
Nedávno revidované údaje spoločnosti naznačujú, že dosah reklamy na Instagrame predstavoval 24,8 % celkovej populácie, z toho 53,3% reklamného publika tvorili ženy a 46,7% muži.
Potenciálny dosah reklamy medzi rokmi 2022 a 2023 klesol o 100-tisíc (-6,5%).
Štvrťročné údaje spoločnosti Meta tiež poukazujú, že veľkosť reklamného publika Instagramu medzi októbrom 2022 a januárom 2023 klesla o 50 tisíc (-3,3 %).
Používatelia YouTube
Aktualizácie reklamných zdrojov Google uvádzajú, že začiatkom roka 2023 mal YouTube na Slovensku 4,16 milióna používateľov.
Dosah reklamy predstavoval 71,1% celkovej populácie, z toho 51% reklamného publika tvorili ženy a 49% muži.
Potenciálny dosah reklamy medzi rokmi 2022 a 2023 sa zvýšil o 100 tisíc (+2,5 %).
Z dostupných dát tiež vyplýva, že počet používateľov, ktorých mohli marketéri osloviť reklamami na YouTube, sa zvýšil medzi októbrom 2022 a januárom 2023 o 80 tisíc (+2%).
Čísla zverejnené v reklamných zdrojoch LinkedIn ukazujú, že LinkedIn mal na Slovensku 730 tisíc „členov“.
Upozorňujeme však, že reklamné nástroje LinkedIn zverejňujú údaje o dosahu publika založené na celkovom počte registrovaných členov, nie na mesačných aktívnych používateľoch, ktorí tvoria základ pre údaje o dosahu reklamy zverejnené väčšinou ostatných platforiem sociálnych médií.
Údaje o reklamnom dosahu spoločnosti ukazujú, že publikum LinkedIn na Slovensku predstavovalo 12,5% celkovej populácie, z toho 45,6% reklamného publika tvorili ženy a 54,4% muži.
Potenciálny reklamný dosah medzi rokmi 2022 a 2023 vzrástol o 100-tisíc (+15,9%).
Údaje spoločnosti na štvrťročnej báze tiež uvádzajú, že veľkosť reklamného publika vzrástla medzi októbrom 2022 a januárom 2023 o 20-tisíc (+2,8%).
Dosah reklamy Twitteru na Slovensku v tom čase predstavoval 6,6% celkovej populácie, z toho 27,2% reklamného publika tvorili ženy a 72,8% muži.
Zvláštny rozdiel, však?
Facebook sa spolieha na údajmi uvedenými samotnými používateľmi, ktoré tiež nemusia byť pravdivé.
Závery analýzy signálov samotnej platformy Twitter však tiež nemusia byť spoľahlivé pri určovaní pohlavia používateľov, napríklad a najmä v krajinách, kde angličtina nie je dominantným jazykom. Buďme preto opatrní pri analýze alebo interpretácii údajov nahlásených službou Twitter v prípade využitie zacielenia podľa pohlavia.
Potenciálny dosah reklamy medzi rokmi 2022 a 2023 vzrástol o 192-tisíc (+99%).
Počet používateľov, ktorých mohli marketéri osloviť reklamami na Twitteri sa od októbra 2022 do januára 2023 zvýšil o 36-tisíc (+10,3%).
Samotní autori tejto analýzy, však upozorňujú, že údaje zverejnené službou Twitter vykazujú značné výkyvy, aj v porovnávaní kratších časových období, čo môže ovplyvniť interpretáciu údajov.
Údaje zverejnené v reklamných zdrojoch Pinterest uvádzajú, že začiatkom roka 2023 mal Pinterest na Slovensku 846,5 tisíc používateľov.
Dosah reklamy predstavoval 14,5% celkovej populácie, z toho 73,4% reklamného publika tvorili ženy a 21,9 % muži.
Potenciálny dosah reklamy medzi rokmi 2022 a 2023 sa zvýšil o 164 tisíc (+23,9%).
Počet používateľov, ktorých mohli marketéri osloviť reklamami na Pintereste, medzi októbrom 2022 a januárom 2023 sa zvýšil o 500 (+0,06 %).
Používatelia Snapchat
Údaje zverejnené v reklamných zdrojoch Snapcgat ukazujú, že začiatkom roka 2023 mal Snapchat 585 tisíc používateľov.
Dosah reklamy predstavoval 11% celkovej populácie, z toho 57,6% reklamného publika tvorili ženy a 41,8% muži.
Potenciálny dosah reklamy medzi rokmi 2022 a 2023 sa zvýšil o 90 tisíc (+18,2 %).
Počet používateľov, ktorých mohli marketéri osloviť reklamami na Snapchate, medzi októbrom 2022 a januárom 2023 sa zvýšil o 30-tisíc (+5,4 %).