TikTok, sociálna sieť mladých
Nadčasový fenomén sociálnych médií, ktorý nadobúda svetovú scénu rýchlosťou blesku a neustále mení spôsob, akým ľudia konzumujú a tvoria obsah online. S jeho krátkymi a inovatívnymi videami sa TikTok stal hniezdom kreativity a zábavy pre milióny používateľov na celom svete.
Čo ukazujú údaje o používaní aplikácie TikTok vo svete?
V októbri 2023 boli Saudská Arábia a Spojené arabské emiráty krajinami s najvyšším dosahom TikTok, pričom populárnu aplikáciu sociálnych videí používalo takmer 130% populácie vo veku 18 rokov a viac.
Slovensko sa zahrnulo do všetkých ostatných nevymenovaných krajín s 21% zastúpením. Európske krajiny ako Nemecko, Rakúsko a Poľsko malo dosah okolo 28%.
Reklama na TikTok
TikTok poskytuje unikátne formáty reklamy, vrátane in-feed reklám, brand takeover, hashtag výziev, “branded effects” a top view reklám. Úspešná reklama na TikTok vyžaduje originalitu, autenticitu a schopnosť držať krok s dobou.
Inzercia je možná v 28 krajinách. Tiktok Ads na Slovensku nie sú aktívne. Dostupnosť reklamných možností v krajinách sa môže líšiť podľa konkrétnych služieb, formátov a cieľových skupín.
Ak plánujete inzerovať na TikTok-u, odporúčame skontrolovať ich oficiálne informácie alebo reklamnú platformu o dostupných trhoch a možnostiach.
Nazrime spoločne, prečo je TikTok tak lákavý a prečo jeho popularita neustále rastie?
1. Krátky formát videí
Je jedným z kľúčových prvkov, ktoré prispeli k jeho obrovskej popularite. Videá od 15 do 60 sekúnd v pomere 9:16 sú priam šité na mieru pre najpočetnejšie zastúpenie používateľov z generácie Z, kde sa prioritne bojuje o ich pozornosť.
Podľa Beresford Research patria do generácie Z (označovaní tiež Gen Z, Zoomers, Post-millennials) ľudia vo veku od 10 do 25 rokov narodení v rokoch 1997 až 2012. Ide o prvú generáciu, ktorá vyrastala výlučne v digitálnej ére s prístupom na internet – preto sa niekedy nazývajú aj digitálni nomádi.
2. Rozmanitosť obsahu
Mnoho tvorcov našlo spôsob ako na to a stali sa populárnymi vďaka pútavým virálnym videám. TikTok podnietil kreativitu mladšej generácie pri vytváraní krátkych a hlavne zábavných videí. Tu fantázia nemá hraníc a žánrov je skutočne mnoho, cez dokonalé tanečné choreografie, originálne humorné situácie, predstavovanie módnych outfitov, adrenalínové výzvy a športové výkony, až po vzdelávacie videá prilákala už mnohých používateľov rôznych generácií. Na svoje si príde naozaj každý.
3. Efekty videí
TikTok poskytuje množstvo filtrov, nálepiek, zvukových efektov a hudby, ktoré poskytujú používateľom jednoducho vytvoriť originálne motívy.
Za zmienku stojí napríklad funkcia Duet, pomocou ktorej si vo videu spoločne "zaspievajú" 2 používatelia. Videá sa prehrávajú súčasne.
Velmi obdobná je aj funkcia Stitch. Rovnako spája videá, ale narozdiel od duetu sa jednotlivé videá prehrávajú po sebe. Tvorcovia tak môžu reagovať na videá iného tvorcu kreatívnym spôsobom alebo odpovedať na otázky.
Tieto prvky spoločne tvoria jedinečný formát. Kreativite sa medze nekladú a nekonečnou kombináciou prvkov a efektov vznikajú stále nové motívy virálnych videí.
@brodywellmaker #duet with @elliezeiler put your finger over the middle line 😊 enjoy #amberdances #comedy #upperhalfduets #fypシ ♬ Shower - Becky G
4. Výzvy a trendy
TikTok ponímame aj ako kolísku hudobných a tanečných trendov súčasnosti.
Používatelia plnia konkrétne úlohy alebo tematické trendy, ktoré sa týkajú tancov, módy, hudby alebo akejkoľvek témy.
Mnohé skladby ziskali popularitu práve vďaka ich neustálemu prehrávaniu vo virálnych tanečných videách a výzvach. Kto nezachytil tanček na pieseň Laxed akoby na sociálnych sieťach ani nebol.
@jasonderulo Congrats @dixiedamelio on releasing her first song #HAPPY ♬ Savage Love (Laxed - Siren Beat) - Jawsh 685 & Jason Derulo
5. Algoritmus odporúčaní
Aj TikTok využíva inteligentný algoritmus, ako personalizovať obsah pre každého používateľa, ktorý čo najviac zodpovedá jeho správaní a záujmom, primárne tak, aby skroloval čo možno najdlhšie.
Tiktok sleduje ako používatelia interagujú s obsahom, aké videá sledujú, ako dlho ich sledujú, ako s video interagujú, dávajú like alebo píšu komentáre, to všetko je pre umelú inteligenciu nekonečné množstvo dát a kombinácií na úrovni jedného používateľa.
Ak používatelia pravidelne sledujú alebo interagujú s obsahom tvorcov, je vysoko pravdepodobné a logické zároveň, že sa im budú zobrazovať videá ich obľúbených tvorcov.
Algoritmus aktívne pracuje aj s najaktuálnejšími trendmi a výzvami na TikTok-u, vie ich veľmi rýchlo a efektívne naservírovať. Takto nás žiadne populárne video zaručene neminie.
TikTok zasiahol internet priamym úderom a rozvíril pokojné hladiny sociálnych médií. Otvoril nové množnosti a ukázal aký obsah používateľov zaujíma. Jednoduchosť, akou spája ľudí z rôznych kútov sveta je dôkazom sily originality a jedinečnej komunity.