31.05.2018 | Martina Barteková | Komentáre:0

Príležitosti na sociálnych sieťach

Každá sociálna sieť je niečim špecifická a chodia na ňu používatelia s iným cieľom a inými očakávaniami. Je potrebné komunikáciu prispôsobovať štýlu podnikania, ale aj danej sociálnej sieti.

Prečo inzerovať na sociálnych sieťach?

  • Dnes hlavne mladí, nehľadajú informácie o firme / značke na Googli, ale na sociálnych sieťach,

  • urýchľuje to vyhľádavanie informácií o značke alebo firme na webe,

  • je umožnený rýchlejší kontakt – častokrát v reálnom čase,

  • môžete odprezentovať zaujímavý obsah a svoje novinky,

  • budujete povedomie o vašej spoločnosti.

Na sociálnych sieťach je obrovské množstvo príležitostí, ktoré sa každým mesiacom rozširujú a vylepšujú. Predstavme si tie hlavné na najznámejších sociálnych sieťach!

 

Facebook

Na Slovensku je Facebook stále najpopulárnejšou sociálnou sieťou. Viete pomocou neho naplniť viacero cieľov:

  • dostať použivateľov na svoju webstránku,

  • získať e-mailové adresy používateľov, ktoré viete ďalej využiť buď ako databázu na zasielanie newslettrov, alebo na remarketingové účely,

  • budovať povedomie o značke / firme,

  • spropagovať udalosť a pritiahnúť na ňu viac ľudí,

  • remarketingom pripomenúť návštevníkom e-shopu produkty, ktoré si prezerali,

  • budovať komunitu ľudí s rovnakými záujmami.

Stále narastá sila live-streamingu. Vďaka nemu môžete zdieľať zážitok ihneď v danej chvíli. Počas live-streamu pribúda niekoľkonásobne viac reakcií od používateľov ako pri iných príspevkoch. Ľudia sú radi súčasťou veľkých, jedinečných akcií, čo je im prostredníctvom Facebook Live umožnené.

 

 

Príležitostí, kedy je vhodné využiť Live-streamig:

  • predstavenie nového produktu / modelu,

  • vami organizovaná udalosť – napríklad otvorenie novej prevádzky,

  • prejav – napr. pri príležitosti výročia firmy,

  • Q&A – dať ľuďom možnosť nech sa pýtajú a vy im viete live odpovedať na otázky,

  • interview – viete sprostredkovať rozhovory s odborníkmi, známymi osobnosťami,

  • koncert – sprostredkovanie koncertu, respektíve iného vystúpenia tým, ktorí sa nedostali na dané miesto,

  • webinár – môžete sa spojiť so svojimi študentmi / poslucháčmi, pričom každý môže byť v pohodlí domova.

 

PRÍKLAD SILY LIVE-STEAMINGu = "Chewbacca mama" Úplne jednoducho natočené video ženy menom Candace Payne v Dallase s maskou Chewbacca zo Star Wars sa stalo pred dvomi rokmi virálnym. Candance vysielala live a vďaka zábave, ktorú šírila sa z nej stala známa osoba, ktorú teraz pozývajú na rôzne podujatia, do svojej šou si ju zavolal napríklad aj James Corden. Celé video si môžete pozrieť napríklad TU.

 

 

Výsledky z live-streamovaého videa boli šialené:
  • 137 miliónov zobrazení
  • 1 milión akcií
  • 5 miliónov reakcií
V neposlednom rade bolo prínosom pre reťazce ako Kohls, Amazon, Walmart a Toys R Us, v ktorých sa masky začali veľmi rýchlo predávať, niekde sa dokonca aj vypredali!

 

Facebook má aj rozhranie pre profesionálov s názvom Workplace. Ide o odnož Facebooku zameranú na spoluprácu, profesionálnu komunikáciu, ale aj zákaznícku podporu. V aplikácií sa dajú vytvárať profily, zakladať týmy a spolupracovať tak na spoločných projektoch aj cez audio, video alebo livestream. Workplace je však zdarma len pre školy a neziskové organizácie. Služba je spoplatnená tromi dolármi za osobu ak má organizácia do 1 000 užívateľov, 2 $ pri 1 000 – 10 000 užívateľoch a nad tento limit je to za 1 $. Pre viac informácií o tejto pracovnej verzii Facebooku si klknite sem.

Na Facebooku viete aj sponzorovať rôzne príspevky. Môžu to byť posty, ktoré ste už na svojej FB firemnej stránke uverejnili, alebo môžete vyvoriť unikátne reklamy. Ako na to sa dozviete v článku z apríla.

 

Instagram

Najrýchlejšie rastúca sociálna sieť na svete aj na Slovensku. Instagram je vizuálny - zdieľajú sa hlavne obrázky a video obsah. Používajú ho hlavne ľudia vo veku do 35 rokov, teda najmä mladí, ktorí radi zdieľajú aktuálne situácie zo svojho života. Aplikácia poskytuje množstvo filtrov a štýlov úpravy fotografie, čím Instagram tiež získal na popularite a aj keď nie ste profesionálny fotograf, viete svoj obrázok skrášliť na nepoznanie.

Ľudia sú v dnešnej dobe vizuálne založení, čiže dobre vyzerajúci kreatívny obsah dokáže zaujať a pomáha vybudovať si pozitívny vzťah k značke.

Na Instagrame je možnosť sponzorovania príspevkov. Každý post, ktorý publikujete, môžete zdieľať ďalej ako sponzorovaný príspevok. Pri zdieľaní je možné v troch rýchlych krokoch nastaviť cielenie:

  • Cieľ – zvolíte si z 3 cieľov (viac návštev profilu, vyššia návštevnosť webu, viac propagačných zobrazení).

  • Publikum – zvolíte si zacielenie: Automatické (Instagram zacieli na ľudí podobných vašim sledovateľom), Miestne (zacielenie v rámci lokality), Manuálne (nastavíte si lokalitu, záujmy, vek a pohlavie).

  • Rozpočet a trvanie - posledným nastavením je rozpočet, kde sa vám ukáže aj približný počet dosiahnutých cieľov za deň a odhadovaný dosah.

Najpopulárnejšie instagramové účty patria celebritám, z ktorých sa na Instagrame stávajú influenceri. Firmy im poskytujú svoje produkty, ktoré propagujú vo svojich príspevkoch, a tým robia reklamu. Keďže ich sleduje množstvo ľudí, zvýši sa povedomie o značke / produkte a ľudia ich začnú vyhľadávať, keďže chcú byť ako ich vzory.

Je potrebné ale rátať s tým, že influenceri nerobia propagácie zdarma. Ak máte nižší rozpočet, môžete osloviť tzv. mikroinfluencerov. Sú to menej známe osobnosti, respektíve sú známe len v oblasti, v ktorej pôsobia.

Veľmi obľúbenými sú Insta Stories. Ide o zdieľanie fotky, alebo krátkeho videa, ktoré sa zobrazia vo vašom profile na 24 hodín, a potom zmiznú. Ľudia tak zdieľajú fotky zo svojho dňa, aktuálnu situáciu, ktorú zažívajú, ale nechcú ju mať navždy medzi svojimi postmi. Na stories sa nekladie až taký dôraz čo sa týka kvality príspevku, ale je tam množstvo nastavení, ktoré sa dajú kreatívne využívať. Chce to len čas a trochu kreativity a dokážete vytvárať unikátne „storyčka“.

Na Instagrame je tiež možnosť využiť Live video – ktoré sa využíva pri rôznych príležitostiach, ktoré sa približne zhodujú s tými, ktoré sme spomínali pri Facebooku.

Instagram avizoval aj novinku – videotelefonáty. Zatiaľ sú vo fáze testovania. Bude možné telefonovať nielen s jednou osobou, ale aj so skupinou. Výhodou bude možnosť telefonovať aj počas prezerania si Instagramu.

Ďalšou očakávanou novinkou bude zdieľanie príspevkov z externých aplikácií do Insa Stories. Pôjde o zdieľanie napríklad pesničiek zo Spotify, kde sledujúci vášho „storyečka“ sa bude vedieť prekliknúť priamo do danej aplikácie a vypočuť si vami zdieľanú skladbu. Tiež sa bude dať zdieľať príspevky zo sociálnych sietí a takisto videá priamo z GoPro kamery.

Súčasťou Instagramu sú #hashtagy, ktoré umožňujú rýchejšie a jednoduché vyhľadanie príbuzných príspevkov. Tiež si môžete vytvoriť svoj vlastný #hashtag, ktorým sa budete prezentovať alebo ho využiť pri rôznych súťažiach, čím sa tiež spropaguje vaše podnikanie.

Ak potrebujete tipy ako získať sledovateľov na Instagrame, prečítajte si náš článok.

 

LinkedIn

LinkedIn je niečo ako profesionálna B2B sociálna sieť. Používajú ju ľudia, ktorí prezentujú seba na pracovnom trhu. Profil vyzerá ako aktuálny životopis s fotografiou, kde nechýbajú pracovné skúseností, vzdelanie, získané certifikáty a iné zručnosti. Na LinkedIne sú najmä vysokoškolsky vzdelaní ľudia z oblasti finančníctva, marketingu, informačných technológií, ale samozrejme nájdu sa tu aj iné oblasti.

 

Na tejto sociálnej sieti sa neprezentujú len ľudia ako fyzické osoby, ale aj firmy. Buď majú vytvorené profily za účelom prezentovania svojho podnikania alebo vytvárajú networking s inými firmami / ľuďmi. Ďalšou možnosťou pre firmy na LinkedIne je hľadanie nových zamestancov. Spoločnosti si tu vedia nájsť vhodných kandidátov na voľné pozície a môžu ich osloviť priamo.

Na LinkedIne je aj mnoho diskusných skupín, kde môžete požiadať o radu, respektíve poradiť niekomu s jeho požiadavkou, čím si tiež budujete povedomie o značke. Môžete zdieľať aj rôzne infografiky alebo prezentácie, čo LinkedIn podporuje, nakoľko je vlastníkom siete SlideShare – služba na zdieľanie prezentácií.

 

Twitter

Twitter používajú hlavne novinári, IT špecialisti a známe osobnosti. Tiež je vhodný pre firmy, ktoré majú stále veľa noviniek a chcú ich zdieľať so svojimi odberateľmi.

Twitter na Slovensku nie je úplne populárny, čo ale neznamená, že ako firma máte túto sociálnu sieť zavrhnúť. Využite ju na prezentáciu firmy, zviditeľnenie sa, prezentovanie úspechov a celkovo na marketingové účely. Na Slovensku je konkurencia veľmi nízka, a tak máte priestor vyniknúť. Ak podnikáte aj v zahraničí tak Twitter je pre vás „must have“. V iných krajinách je veľmi obľúbený a má medzi sociálnymi sieťami veľmi silné zastúpenie.

 

 

Na Twitteri sa zdieľa hlavne aktuálny obsah a zaujímavé novinky, pričom sa využíva text, ktorý je obmedzený počtom znakov (max 280). Do príspevku je možné vložiť aj obrázok alebo video. S obľubou sa používajú hashtagy, cez ktoré viete dané príspevky jednoducho vyhľadať.

Cez aplikáciu Periscope môžete vysielať naživo aj na Twitteri, čo vystihuje aj podstatu tejto sociálnej siete – byť aktuálny a prinášať čerstvé informácie.

 

Pinterest

Pinteres je pre niektorých možno menej známy. Je používaný hlavne ako sociálna sieť, ktorá slúži na inšpiráciu. Používatelia Pinterestu – tzv. Pinneri, si ukladajú piny (= obrázky), ktoré sa im páčia na svoje virtuálne nástenky a je možné ich zdieľať aj na Facebooku a Twiteri.

Využívajú ho v prevažnej väčšine ženy a hlavne na mobilných zariadeniach. Pinterest ponúka iný zážitok ako ostatné sociálne siete. Takmer všetko je verejné a neodporúča sa zdieľať súkromné fotografie. Je založený na budúcnosti – ľudia si pomocou neho veci plánujú a vytvárajú sny. Najobľúbenejšími kategóriami obrázkov sú: móda, dizajn, jedlo, cestovanie, DIY, svadba.

 

 

Na Pintereste je zastúpených aj mnoho firiem, ktoré majú založené vlastné účty, pomocou ktorých zdieľajú obsah a privádzajú tak veľkú návštevnosť na svoje webové stránky, čo pomáha pri posilnení vnímania značky, a tiež výrazne pomocou linkbuildingu vplýva na SEO. Pri pridávaní obrázkov do profilu firmy je preto dôležité neodfláknuť kľúčové slová v popise obrázka, názov, veľkosť a atraktivitu pinu a preklikovú webstránku.

Relatívne novou funkciou sú nákupy priamo na sociálnej sieti, ktorú však sprístupnil iba kvalitným a overeným e-shopom. Produkty, ktoré sa dajú kúpiť priamo na Pintereste majú pri sebe modré tlačidlo „Kúpiť“. Systém sa zatiaľ vyvíja, zbierajú sa dáta a vyhodnocujú. Preto je podporujúcich e-shopových systémov zatiaľ veľmi málo.

Pinterest má vlastnú analytiku čím je možné výsledky reálne odmerať.

 

Naše odporúčania

Odporúčame na sociálnych sieťach komunikovať s ľuďmi tak, aby mali pocit, že sú súčasťou komunity a je o nich záujem. Nezabúdajte, že sú stále hlavne zdrojom zábavy, preto používateľov príliš nezaťažujte odbornosťami. Odpovedajte na otázky a nemažte negatívne komentáre.

Malá rada na záver: Radšej využívať menej sociálnych sieti, ale kvalitne, ako byť všade a tvoriť nehodnotný obsah.

Ak potrebujete rozbehnúť svoje podnikanie alebo zlepšiť, či udržať jeho pozíciu, neváhajte a využite konzultáciu zdarma!

 



certifikáty

Google Qualified Individual Certificate Viamedia SK
Google AdWords Qualified Certificate Viamedia SK
YouTube Certified Viamedia SK
Mergado Certified Viamedia SK
Inres Certified Viamedia SK