6 S FENOMÉN REKLAMY NA YOUTUBE
Vedeli ste, že priemerná pozornosť človeka je v súčasnosti približne 8 sekúnd?
Žijeme komplexnejším životom v čoraz komplikovanejšom svete. Spôsob, akým ľudia konzumujú obsah na internete, sa mení neuveriteľnou rýchlosťou. Každú sekundu ľudia vzhliadnu okolo 72 000 videí na YouTube, odošlú asi 2 500 správ na facebook alebo nahrajú zhruba 1 500 obrázkov na Instagram. Technológie sú pokročilé, smartfóny a tablety dostupnejšie, no a „cross-device“ správanie je každodennou realitou. Pôvodných 12 sekúnd pozornosti sa skracuje na 8, čo potvrdzujú štatistiky výskumného ústavu – Statistic Brain Research Institute v USA z roku 2015.
Avšak nie je všetko stratené.
Digitálny životný štýl spolu so surfovaním na viacerých zariadeniach tzv. „mutli-screening“ v podstate trénujú mysle používateľov. Rýchlejšie prehliadajú nepodstatné veci a efektívnejšie upriamujú pozornosť na zachytenie podstatného. Tento fakt otvára ďalšie príležitosti pre reklamu na internete, pretože najvzácnejšou komoditou už nie je dosah, ale pozornosť!
Zaujali sme Vás ?
Pravidlá aukčnej hry sa menia. Video má obrovský potenciál interaktívne pôsobiť a zaujať, predstavuje impozantný nástroj digitálneho marketingu.
Pútavé slogany, silné slová, stručné odkazy, neobyčajné vizuály, chytľavé audio, známy hlas, hlavne však presvedčivý príbeh vypovedaný v 6 nepreskočiteľných sekundách videoreklamy. To sú „bumper ads“ z neútešným slovenským prekladom – mikrospoty na YouTube, ktoré Google spustil v roku 2016.
Čerpal z dát pilotnej štúdie, kde zistil, že používateľ bude s väčšou pravdepodobnosťou sledovať 6 sekundovú dĺžku videa. Reklamy sú síce krátke, ale ich efekt z dlhodobého hľadiska ohromný – 9 z 10 kampaní s bumper reklamou dosiahli zvýšenie povedomia, respektíve lepšieho zapamätania si reklamy. Zistenia potvrdzujú, že tento formát videoreklamy poskytuje dostatok času, aby divákov zaujal, podchytil ich pozornosť a pripravil tak priestor k hlbšej interakcii.
Prečo uprednostniť bumper reklamu?
Je lacnejšia
Oproti iným typom reklamy sú výrobné náklady nižšie. Bumper reklama je jednoduchá v odkaze, zabezpečenie tak krátkeho a obsahovo nenáročného videa, rozhodne vaše vrecká nezruinuje. Navyše v kampaniach platíte modelom CPM (Cost-per-thousand Impressions) – raz za 1000 zobrazení reklamy, ktoré nikto nepreskočí a dopozerá. Cena sa pohybuje zväčša od 90 centov.
Je menej rušivá
Extrémna krátkosť a vábivosť spotov odznie presne tak dlho ako má, preto používateľovi vlastne nestihnú znepríjemniť jeho záujem o konkrétne video.
Je mobilnejšia
Prudký nárast počtu mobilných používateľov a ich tendenciu mať kratšiu pozornosť, primárne podporil vznik bumper reklamy. Svojou krátkosťou je prijateľnejšia a rýchlejšie sa nahráva.
Je dynamická
Bumpery sú rýchle, s presným cielením a zásahom. Než sa používateľ stačí spamätať, videný spot si spokojne odfukuje v podvedomí a zanecháva významnú stopu. Aj keď zasahujú predovšetkým mladšie ročníky, generácie nezastaviteľne starnú, prirodzene rastie počet starších používateľov, a tým oslovia aj vekovú skupinu 35 – 45+.
Je skladateľná
Vytvorením kreatívnej série odlišných bumperov, z ktorých každá vyzdvihne iné jedinečné prvky značky, produktu alebo služby v duchu jedného príbehu, témy – sa nepredstaviteľných 6 sekúnd pretaví do hodnotne využitého času, ktorý upúta a naštartuje zvedavosť vidieť pokračovanie.
Je nevyhnutným doplnkom kampaní
Spot najlepšie funguje v tandeme – doplní hlavnú kampaň s formátmi TrueView reklamy na YouTube ako silný predskokan. Je preto dôležité, myslieť na bumpery už pri samotnom plánovaní obsahu jednotlivých kampaní a stratégií propagovania. Ich spoločné využitie a kombinácie otvárajú „nekonečné“ možnosti ako osloviť existujúce publiká formou remarketingu.
Tipy a príklady Bumper reklamy
V jednoduchosti je krása
Energetický nápoj od Coca-Cola
Jasné zvýraznenie ponuky
Super rýchle doručenie od Amazon Prime
Prihlásenie zdarma – Survey Monkey
Tvorba príbehov
Airbnb – Live with your family
Airbnb – Leave loving Home Made
Audi Q7 – tvorcovia sa vyhrali v neuveriteľných 4 sekundách
Audi Q5
Cesta v čase späť iba do 6 sekúnd ? - Time Travel 1
Time Travel 2
Time Travel 3
Time Travel 4
Práca s emóciami
Film Sing 2017
Bumper – The High driver 2016
Čo viac dodať ?
YouTube je úžasný ekosystém, kde používatelia, návštevníci, tvorcovia a samotné značky žijú v silnom prepojení na dennej báze. V popularite dnes víťazia YouTube-ri, ktorí prekvapujú marketingových expertov. Veľké značky sa predháňajú v ponukách, aby o nich natáčali videá. Niektorí z nich majú až miliónové počty vzhliadnutí. Mladí ľudia berú ich názory vážne a považujú ich za tzv. „opinion leaders“, čo rozhodne netreba podceňovať.
Všetky druhy reklamy na YouTube sú bezpochyby neodmysliteľným pilierom budovania značky. Firmy, ktoré chcú udržať krok s konkurenciou, by si mali švihnúť, vlak už totižto fičí a zastavuje len ojedinele.
Ak chcete dostať do obehu nový produkt, alebo zvýšiť povedomie o vašej firme a viete, že to nie je otázka pár dní ani týždňov – v takom prípade je YouTube skvelým online marketingovým kanálom, prostredníctvom ktorého získate kvalitnú brandovú kampaň za rozumnú cenu.