18.01.2017 | Daniel Babčan | Komentáre:0

Koľko stojí reklama na Facebooku?

Časy, kedy sa na Facebooku dalo komunikovať bez použitia platenej reklamy sú už dávno preč. Organický zásah každým rokom klesá. To znamená, že príspevky sa zobrazia len malému percentu fanúšikov stránky. Aktuálne sa hovorí o približne 2 percentách a toto číslo neustále klesá. Čiže ak má stránka 2 000 fanúšikov a pridá príspevok, uvidí ho len 40 z nich. Tieto čísla sú samozrejme spriemerované, niekedy to môže byť viac, inokedy menej. Stále je to však len zlomok z toho, čo ste mohli na tejto sociálnej sieti dosiahnuť v jej začiatkoch.

 

Predstavitelia Facebooku to oddôvodňujú tým, že túto sieť využíva stále viac ľudí a firiem a nie je možné zobraziť užívateľom všetok obsah od jeho priateľov a stránok, o ktoré sa zaujíma. V priemere to predstavuje až 1 500 príspevkov, ktoré by mal Facebook užívateľovi zobraziť vždy, keď sa prihlási. Pri niektorých užívateľoch, ktorí majú veľa priateľov a sledujú množstvo stránok, to môže byť dokonca až 15 000 príspevkov. 

 

Čo určuje cenu reklamy?

Reklama na Facebooku funguje na princípe aukcie. O každého užívateľa, ktorému sa chystáte zacieliť svoju reklamu súťažíte s ostatnými inzerentmi. Aukciu vyhrá inzerent s najvyššou celkovou hodnotou (Total value). Tá je kombináciou 3 faktorov:


1. Nami ponúkaná cena – môže byť automatická, ktorú určuje Facebook tak, aby dosiahol čo najlepšie výsledky. Alebo manuálna, ktorú si určujete sami.

 

2. Kvalita a relevancia reklamy – môžete sledovať prostredníctvom metriky skóre relevancie (relevance score), ktoré určujú hodnoty 1 až 10. Čím je skóre vyššie, tým lepšie. Ovplyvňujú ho reakcie ľudí na reklamu. Ak sú pozitívne (kliky, prezretia videa, páči sa mi to) skóre sa zvyšuje, ak negatívne (kliknú na „už nechcem vidieť túto reklamu) skóre sa znižuje.

 

3. Očakávané reakcie užívateľov na reklamu – v tomto prípade Facebook meria pravdepodobnosť, že ľudia vykonajú akciu, ktorá je potrebná na dosiahnutie výsledku, na ktorý optimalizujete reklamu. Ak napríklad inzerujete kuchynské pomôcky a optimalizujete reklamu na nákupy, pravdepodobne cielite na ľudí, ktorí sa zaujímajú o varenie. Avšak nie všetci títo užívatelia musia mať záujem o kúpu kuchynských pomôcok. Preto sa Facebook snaží z okruhu užívateľov zaujímajúcich sa o varenie nájsť takých, u ktorých je väčšia pravdepodobnosť nákupu a im zobraziť reklamu.

 

Celková hodnota vychádza zo spomenutých faktorov a tak sa môže stať, že vysoko kvalitná a relevantná reklama môže poraziť menej kvalitnú a nerelevantnú reklamu, aj keď  tá ponúka vyššiu cenu za inzerciu. Okrem týchto 3 faktorov, ktoré Facebook spomína v nápovede, by sme mohli pridať ešte jeden.

 

4. Konkurencia na daného užívateľa – z princípov aukcie, o ktorých sme hovorili vyššie vyplýva, že cenu ovplyvňuje aj konkurencia inzerentov na užívateľa, ktorému chcú zobraziť reklamu. Ľudia s viacerými záujmami môžu byť pre inzerentov atraktívnejší. Naopak deti v mladšom veku zasa nemusia byť z pohľadu kúpyschopnosti pre firmy natoľko zaujímavé.

 

Koľko to teda všetko stojí?

Cenu reklamy vám nikto presne nepovie. Dôležité však je, že si viete určiť, koľko ste ochotní na propagáciu minúť. Pri nastavovaní kampane si môžete určiť denný rozpočet (daily budget), ktorého minimálna hodnota začína pri 1€ prípadne 5€ za deň, v závislosti od typu kampane. Zvoliť si tiež môžete celkový rozpočet (lifetime budget), napríklad 50€ na kampaň, pričom si stanovíte dátum jej začiatku a ukončenia. V tomto prípade tiež platia minimálne hodnoty spomínané vyššie. Facebook reklama tak mesačne môže stáť 1€ ako aj 2 000€, prípadne ešte viac. Všetko záleží od inzerenta.

 

Pri nastavovaní kampane si môžete zvoliť, či chcete platiť za kliknutia, alebo za zobrazenia. Ako už s názvov vyplýva, pri platbe za zobrazenie platíte zato, že sa vaša reklama zobrazí. Táto možnosť je vhodná najmä ak budujete značku a chcete, aby reklamu videlo čo najviac užívateľov. Pri platbe za kliknutia platíte, ak užívatelia kliknú na link. Táto možnosť je vhodná ak jednoducho chcete ľudí dostať na webovú stránku alebo eshop. V prípade promovania príspevku sa pre zmenu využíva cena za interakciu. Tou sa rozumie napríklad kliknutie na link, komentovanie, zdieľanie, páči sa mi to a podobne.

 

V závislosti od typu a kvality reklamy a zacielenia môže cena začínať už na hodnote 0,001€ za interakciu prípadne 0,01€ za kliknutie na link. Aj k takýmto smiešnym cenám sa dá dostať, ak sa reklama správne zacieli, využijú sa kvalitné obrázky ako aj pútavé texty. Samozrejme, nie všetky odvetvia a produkty môžu dosiahnuť takéto nízke ceny. Ak napríklad propagujete oblečenie, je vysoko pravdepodobné, že budete mať lepšie výsledky, ako keby ste propagovali náradie pre domácich majstrov.

 

V prípade, že si na nastavenie reklamy netrúfate, alebo nemáte dostatok času, môžete využiť služby agentúr. Pri najjednoduchších nastaveniach môže mesačný poplatok za správu začínať už od 100€. Všetko závisí od využívaných nástrojov, požiadaviek a časovej náročnosti. Ak by ste chceli vypracovať nezáväznú cenovú ponuku, neváhajte a napíšte nám.

 



certifikáty

Google Qualified Individual Certificate Viamedia SK
Google AdWords Qualified Certificate Viamedia SK
YouTube Certified Viamedia SK
Mergado Certified Viamedia SK
Inres Certified Viamedia SK