23.04.2018 | Daniel Špendla | Komentáre:0

5 minútový online marketing kurz

Pre mnohých ide stále o neznámy pojem. Väčšinou si ho ľudia spájajú s platenou reklamou na internete. Online marketing však nie je len o platenej reklame. Pripravili sme preto jednoduchý kurz, ktorý vám objasní, čo online marketing v skutočnosti je.

 

Čo všetko spadá pod online marketing?

Základnými piliermi sú okrem platenej reklamy aj SEO (optimalizácia pre vyhľadávače), email marketing, platená a neplatená aktivita na sociálnych sieťach a tvorba hodnotného obsahu pre relevantných požívateľov.

 

Za zmienku tiež stojí UX/UI optimalizácia webu. Za touto skratkou sa skrývajú analýzy správania požívateľov na stránke, a následné vykonávanie testov s rozmiestnením a vizuálnym spracovaním rôznych prvkov webu. Cieľom je odstraňovať možné prekážky, zjednodušovať navigáciu používateľov a v konečnom dôsledku zvyšovať výnosy.

 

Search Engine Marketing (SEM)

V našej reči marketing pre vyhľadávače býva zameraný väčšinou na Google. Jeho výhodou je využitie aktívneho vyhľadávania produktov/služieb. Pod SEM patrí platená textová reklama spolu so SEO. Tie by vždy mali na seba nadväzovať a vzájomne sa dopĺňať, aby sme predišli vzájomnej „kanibalizácií“ ich výsledkov.

 

 

Obrázok 1: Stránka s výsledkami vyhľadávania

 

a) Platenú reklamu vo vyhľadávači Google tvoríme prostredníctvom nástroja AdWords. Funguje na báze kľúčových slov, ktoré sa zhodujú s vyhľadávanými dopytmi používateľov. Neplatíte za zobrazenie reklamy, iba za kliknutie na ňu. Cena za kliknutie sa môže pohybovať od 1 centu až nad 1 € pri veľmi konkurenčných dopytoch.

 

Získajte lepší prehľad o tom, koľko stojí reklama na Google.

 

b) Optimalizáciou pre vyhľadávače (SEO) sa snažíme stránky pretlačiť na popredné pozície neplatených výsledkov vyhľadávania pri relevantných hľadaných dopytoch. V jednoduchosti povedané, ide o odstraňovanie nedostatkov webu, ktoré môžu znižovať jeho pozície. Ďalej zameranie na vyhľadávané kľúčové slová nielen úpravou nadpisov a textu, ale aj obrázkov a budovanie tzv. „spätných odkazov“ umiestnených na ostatných weboch s podobným zameraním.  

 

Pre lokálne firmy je tu tiež služba Google My Business. Spadá pod tzv. lokálne SEO. Ide o firemnú vizitku, ktorá sa zobrazí, ak niekto hľadá konkrétnu firmu podľa názvu a zriedkavo aj v iných prípadoch. Navyše zobrazuje firmu aj na mape, ktorá sa zobrazuje prevažne pri dopytoch spojených s konkrétnou lokalitou, napríklad „kvetinárstvo nitra“. Po prepojení nástrojov Google My Business a AdWords je možné dokonca zobrazovať reklamu priamo v mapách Google. Aktivita v službe Google My Business priaznivo ovplyvňuje tiež neplatené výsledky vyhľadávania spojené s lokalitou firmy.

Obrázok 2: Miestne vyhľadávanie so zobrazenou mapou

 

V zahraničí sú do marketingu vo vyhľadávači zahrnuté aj produktové kampane. Zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania konkrétne produkty s obrázkom, názvom, cenou, a názvom eshopu. Na Slovensku ešte stále nie sú povolené. Využijete ich napríklad pri kampaniach zacielených na Česko.

 

Social Media Marketing

Ide o využitie sociálnych sietí na získanie nových zákazníkov, zlepšovanie vzťahov s relevantnými používateľmi a zákazníkmi, a podobne. Najčastejšie sa využíva Facebook. Za zmienku tiež stoja aj ostatné sociálne siete ako Instagram, Twitter alebo Pinterest. Používateľov môžeme osloviť reklamou, vytvoriť a spravovať firemnú stránku, alebo zakladať skupiny s hodnotným obsahom pre relevantných používateľov.

Obrázok 3: Sociálne siete

 

Na sociálnych sieťach je veľmi dôležitá vizuálna stránka obsahu, či už sa jedná o obrázky alebo video. Cielenie reklám je presnejšie vďaka podrobnejším informáciám o používateľoch.

 

 

Marketing v obsahovej sieti

a) Bannerová reklama zobrazovaná na ostatných weboch je často tŕňom v oku používateľov. Problémom býva jej mizerný vzhľad, nesprávne zacielenie, a nedostatočné obmedzenie frekvencie zobrazovania. Nevhodným zaobchádzaním s týmto marketingovým nástrojom sa u používateľov vyvinula tzv. bannerová slepota, a stále vo väčšej miere sa využívajú nástroje na blokovanie takýchto reklám. Aj napriek tomu je stále možné ju efektívne využiť. Môže slúžiť na získavanie nových návštevníkov webu, alebo na pripomenutie minulým návštevníkom webu, aby dokončili svoju objednávku.

 

Prečítajte si ďalšie dôvody prečo investovať do bannerovej reklamy.

 

Obrázok 4: Bannerová reklama

 

b) Video reklama je rovnako ako bannerová reklama veľmi závislá od vizuálneho spracovania. Navyše je ju väčšinou možné preskočiť po niekoľkých sekundách. Preto je veľmi dôležité zaujať používateľov už v samotnom úvode. Obidva formáty slúžia predovšetkým na zviditeľnenie značky, novej produktovej rady, pripravovaných akcií, udalostí a podobne. Možno ich tiež využiť ako efektívne nástroje na privádzanie zákazníkov a tvorbu ziskov.

 

Koľko ale zaplatíte za video reklamu? Zistite, koľko stojí reklama na YouTube.

 

Obrázok 5: Video reklama

 

Content Marketing (Obsahový marketing)

Nejde o marketing v obsahovej sieti spomenutý vyššie. Zameriava sa na tvorbu hodnotného obsahu pre používateľov v každej fáze ich nákupného procesu. Súvisí tiež so SEO. Patrí sem tvorba článkov, infografík, ebookov, webinárov, video návodov a iného obsahu zameraného na konkrétne problémy používateľov, ich edukáciu, zvýraznenie benefitov produktov/služieb, a starostlivosť aj po dokončení nákupu.

 

Takýto obsah je u používateľov veľmi obľúbený a pomáha vytvárať vzťah k firme. Je možné ho šíriť formou newslettrov zasielaných emailom, sociálnych sietí, vyhľadávačov, alebo platenými nástrojmi, ako je Strossle.

 

Email marketing

Pre využitie email marketingu je dôležité získavať emaily návštevníkov webu, alebo zákazníkov, čo nie je jednoduchý a krátkodobý proces. Formou emailu je možné ich oslovovať so zaujímavou ponukou, upozorniť na nadchádzajúce akcie, prípadne šíriť iný užitočný obsah. V podstate ide o neplatenú formu marketingu, pri väčších mailových databázach sa platí za nástroje na ich spravovanie a rozosielanie mailov.

 

Oboznámte sa s 5 dôvodmi prečo využiť email marketing.

 

a) Gmail reklama je platená mailová reklama, pre ktorú nepotrebujete budovať databázu emailov. Vytvoríte ju pomocou nástroja AdWords. Zobrazuje sa v schránkach používateľov využívajúcich službu Gmail. Je možné ju cieliť podľa záujmov používateľov, alebo podľa kľúčových slov, ktoré sa zhodujú s obsahom mailov v ich schránke.

 

Získajte viac informácií o Gmail reklame.

 

Gmail reklama

Obrázok 6: Gmail reklama

 

Cenové porovnávače

Sú najefektívnejší nástroj pre väčšinu eshopov. Najznámejším cenovým porovnávačom je Heureka. Využívajú sa aj porovnávače špecializované na určité segmenty, ako Favi, Biano alebo Glami. Existuje tiež viacero ďalších alternatív. Využitie cenových porovnávačov napomáha aj optimalizácií pre vyhľadávače, pretože získate množstvo spätných odkazov pre váš web.

Pre zaradenie produktov do cenového porovnávača je potrebné vytvoriť feed podľa špecifikácie. Konkurenčný boj sa odohráva na produktových kartách, kde svoje produkty ponúka viacero eshopov.

 

 

Obrázok 7: Produktová karta na Heureke

 

Gratulujem! Základný online marketingový kurz máte úspešne za sebou! Stále však ide o úplné základy a držať krok s neustále sa rozvíjajúcim svetom online marketingu nie je jednoduché. Preto ak chcete tieto informácie využiť pre vlastný biznis, obráťte sa na nás. Radi vám poradíme.

 



certifikáty

Google Qualified Individual Certificate Viamedia SK
YouTube Certified Viamedia SK
Mergado Certified Viamedia SK
Inres Certified Viamedia SK