Mobilný marketing už nie je možnosťou, ale nutnosťou
Optimalizácia webových stránok pre mobilné zariadenia už nie je možnosťou, ale nutnosťou. Spoločnosti, ktoré si to uvedomia, budú mať náskok. Tie, čo zvládnu cez telefón optimalizovať aj nákupný proces, budú mať náskok priam míľový.
Byť „mobile friendly“ je pre marketérov čoraz aktuálnejšia výzva. Týka sa to optimalizácie webov pre mobilné zariadenia, ale aj prispôsobení marketingových aktivít špeciálne pre rozhranie mobilných telefónov.
Ale prečo je vôbec táto téma stále viac a viac rozoberaná na všetkých možných fórach? Čísla nepustia. Podľa štúdie We Are Social, zo všetkých ľudí žijúcich na tejto planéte využívalo mobilné zariadenia k septembru 2014 až 3,63 miliárd užívateľov. Na prelome rokov 2013 a 2014 po prvýkrát prevýšili užívatelia mobilných zariadení užívateľov desktopov, čo bolo ďalším zaujímavým míľnikom.
Ďalším dôležitým faktom, ktorý by mal presvedčiť spoločnosti o potrebe investovania do mobilného marketingu, je čoraz väčší „multiscreening“ užívateľov internetu. To znamená, že potenciálni zákazníci vo veľkej miere využívajú zároveň mobilné zariadenia aj desktopy, čiže aj marketéri sa musia prispôsobiť tomuto správaniu. Podľa prieskumu comScore až 57 % užívateľov holduje „multiscreeningu“ a toto číslo neustále rastie.
Investície do mobilného marketingu neustále rastú. Očakáva sa, že spoločnosti budú v roku 2015 vyčleňovať stále vyššie budgety aj pre reklamu v mobilných zariadeniach. Trendy tomu jednoznačne napovedajú. Výrazný je veľký nepomer medzi využívaním jednotlivých médií a reklamnými výdajmi. V USA len 6 % zákazníkov trávi čas pri printových médiách, no výdaje na reklamu tu tvorili až 19 % z celkových reklamných výdajov. Spotrebitelia trávia až dvojnásobne dlhší čas na mobilných zariadeniach, no reklamné výdaje pre toto médiu boli len na úrovni 4 %. Tieto spomínané štatistiky vypovedajú o roku 2013. Percento ľudí, ktoré trávi čas na mobilných zariadeniach za rok opäť výrazne vzrástlo.
Čo je však pre spoločnosti najdôležitejšie? Gólom každého biznisu je zárobok, a preto je dôležité, aby boli v smartphonoch vyšperkované aj nákupné procesy, vďaka čomu budú mať užívatelia uľahčenú cestu k nákupu. A to bude víťazstvo pre obe strany, ako pre spotrebiteľov, tak aj pre všetkých prevádzkovateľov eshopov. To, že sú užívatelia ochotní nakupovať aj cez internet, ak sa pohybujú v prostredí s jednoduchou navigáciou a prehľadných nákupným procesom, potvrdzujú aj aktuálne štatistiky z USA. Podľa prieskumu Forrester Research užívatelia v roku 2014 nakúpili cez mobily tovar alebo službu v hodnote až 19 miliárd dolárov a v roku 2015 sa očakáva ďalší prudký nárast týchto čísel.
Niet sa čomu čudovať. Generácia, ktorá nemá problém s najnovšími technológiami, je teraz v produktívnom veku, nie je tam taký rešpekt voči nákupu online. Aj na Slovensku užívatelia vo veku 25 až 34 rokov často a radi platia za kvalitné veci. Je za tým ich vysoká kúpyschopnosť. Tak prečo túto obrovskú príležitosť nevyužiť?